أهم الأخبارفن ومشاهير

شيماء سيف : المايوه بقى اللباس الرسمي للبنات

انتقدت الفنانة المصرية شيماء سيف ملابس بعض الفتيات في فصل الصيف، وذلك من خلال تدوينة شاركتها عبر صفحتها الشخصية في “انستغرام”.

وأعادت شماء نشر تديونة لصديقتها، إذ كتبت: ” منقول من صاحبتي ملك صالح بس قالت إللي جوّايا بالحرف”.

وجاء في التدوينة: “خلاص الصيف بيخلص، لكن – للأسف – آثاره مكمّلة.. طول عمرنا بنطلع على البحر ونشوف أشكال وألوان مايوهات.. لكن السنة دي العُري فاق الوصف”.

وأضافت: “المايوه بقى يتلبس في كل مكان مش على البحر بس.. المايوه بقى اللباس الرسمي للبنات، وفوقه کاش مايوه بیبین أکثر ما بیستر”.

وتابعت: “هي البنات دي ما لهاش أب أو زوج أو أخ قلوبهم أكلتهم عليهن، والدم يجري في عروقهم؟.. فين نخوة الرجالة.. فين حياء البنات.. والمصيبة أنه من كل الأعمار، وكل الأحجام مش بتفرق.. الموضوع زاد أوي تحت مظلة أنه بلاش خجل الجسم والكلام الفاضي، فين الحياء؟!”.

وواصلت: “الجسم المفروض نحافظ عليه مش نمتّع غيرنا بيه.. الغلط غلط ولو كل الناس عملوه.. غلط القطيع دون وعي”، متسائلة: “فين الحياء، والعفة، والخجل، والخصوصية؟.. بالنسبة للي عنده أولاد صغار وبيسألوا هي ليه البنت دي لابسه كده يا ماما؟ كل شيء بقى مباحًا كده للناس كلها؟ ربنا يستر علينا جميعًا، ويهدي البنات والأولاد، ويشوفوا الغلط أنه غلط”.

واختتمت التدوينة التي أثارت الجدل: “غلط ولو أصبح عادة الكل.. هفضل أقول ده غلط حتى لوكنت وحدي إللي بقوله.. العُري مظهر من مظاهر التخلف الفكري، وإللي فاكر أنه تحضر ماشي إلى الوراء، مهما کثر.. ربنا أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلاً وجنّبنا اتباعه”.

https://www.instagram.com/p/Cwpe_17tqjX/

 

ترندنغ

زر الذهاب إلى الأعلى